Inbjudan till Alpackaföreningens nationella utställning 2016

Svenska Alpackaföreningen välkomnar publik, utställare och sponsorer till Grevagården i Skövde 15-17 april

Domare: Jay Holland

Jay har sedan han blev certifierad domare för sex år sedan dömt både i England och övriga Europa. Jay har varit i Sverige ett flertal gånger i utställningssammanhang och är mycket omtyckt och populär.

Nytt för i år

Ullutställningen kommer att genomföras på fredagen 15/4. Alla fällar måste vara på plats vid den tidpunkten. Fällarna skickas med Postnord Företagspaket till
Svenska Alpackaföreningen c/o Hans Sternerup
Hintzegården, 546 91 Karlsborg.
Sista mottagningsdatum 5/4

Alpackapromenad
På bestämda tider erbjuder vi intresserade att få träffa och gå med alpackor på kort promenad i grimma.

Fiskdamm – överraskning till barnen

Försäljning
Vi bjuder också in dig som har alpackaprodukter till salu eller andra produkter som har med alpackor att göra. Kostnad för medlemmar 200 kr/bord och för icke medlemmar 250 kr/bord. Du kan boka ett försäljningsbord genom att maila till info@alpackaforeningen.se

Förtäring säljs på plats

Djuren ställs ut med början lördag förmiddag
Alpackor som ställs ut är minst 6 månader och ägarna ska vara medlemmar i Gård & Djurhälsan

Sista anmälningsdag är måndag 22 februari.
Anmälningarna mailas till info@alpackaforeningen.se

Gemensam middag för utställare och andra intresserade som brukligt på lördag kväll. Mer information om detta senare.

Varmt välkomna önskar

Svenska Alpackaföreningen

Världens största alpackaexport

525 alpackor, både avelshingstar och dräktiga ston, har exporterats från Australien till Kina. Det är den största alpackaexporten som någonsin gjorts från Australien. Köpare är Shanxi University och förutom till avel kommer alpackorna också att användas till genetisk forskning om ulllfärger.

Då Kina är den största textilproducenten i världen är denna export av stor vikt för alpackaindustrin. Det sporrar både stora och små alpackauppfödare att fortsätta sin avel för att föda upp alpackor av god kvalitet, säger Steve Ridout på Wildflower Alpacas i Australien.

Läs mer: http://www.abc.net.au/news/2014-10-06/biggest-shipment-of-alpacas-to-china/5792896

Utrymmeskrav

Angående utrymmeskrav för alpackor så hänvisar styrelsen till jordbruksverkets 3 länkar som behandlar frågan.

Jordbruksverkets sida om alpackor

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:3 råd om cirkusdjur. Bestämmelser om alpackor under rubriken kameldjur i 2 kap §1. sidan 5

Djurparksdjur. 10 kap § 11-12, sidan 36

Vi hänvisar också till en av SJVFS föreskrifter som avser förprövning av stallar. Dessa föreskrifter och råd finns i en författningssamling: SJVFS 2012:12 saknr L35 av den 20120521

Föreningen

Vi verkar för seriös avel, god djurhållning, och att introducera alpackafibern på den svenska marknaden. Våra verksamhetsområden innefattar utbildning, information och utställningar.

Föreningen arbetar också för att etablera relationer mellan våra medlemmar och såväl svensk som internationell expertis.

Kontakta oss gärna för mer information om alpackor och medlemskap i föreningen!

Svenska Alpackaregistret nu öppet för samtliga medlemmar

På årsmötet den 22 februari kommer registergruppens förslag till alpackaregister presenteras.

Syftet med Svenska Alpackaregistret är att underlätta ett seriöst och långsiktigt avelsarbete med alpackor, en god djurhållning och en god djurhälsovård för alpackor.

Registergruppen ser gärna att ni som tänkt närvara på årsmötet redan idag loggar in i registret och provar att registrera några av era djur. Observera dock att vi vill att importerade och inköpta djur registreras först för att underlätta den framtida registratorns arbete – därför är det inte möjligt att registrera djur som är födda på den egna gården ännu.

Gå till http://www.alpackaforeningen.se/register/ och följ instruktionerna så är ni snart igång.

Frågor och förslag tas tacksamt emot av registergruppen@alpackaforeningen.se.

Vill du vara med och prova på Alpackaföreningens nya register?

En prototyp till alpackaregister finns framtagen, och tanken är att presentera den på årsmötet. Inför den presentationen skulle vi i registergruppen vilja att några medlemmar provar på den här prototypen.

Registrets syfte är att underlätta ett seriöst och långsiktigt avelsarbete med alpackor, en god djurhållning och en god djurhälsovård för alpackor.

Vi vill gärna ha några olika representanter, dvs någon som har några få djur, någon som har många djur, någon som har haft alpackor i flera år, någon som är nybliven alpackaägare, någon som har alpackor som sällskapsdjur och någon som har alpackor i kommersiellt syfte. Det är bara några exempel på tänkbar bakgrund, det viktigaste är att du är intresserad och vill vara med och hjälpa till att prova den här prototypen.

Är du en av dem som vill prova? Maila registergruppen@alpackaforeningen.se och berätta lite kort om din bakgrund så kommer du att få mer information om hur det här ska gå till.

Bästa hälsningar
Registergruppen

PS. Frågor? Kontakta oss gärna på registergruppen@alpackaforeningen.se. DS.