Föreningen

Svenska Alpackaföreningen är till för alla som har en kärlek till alpackor!

Vi verkar för seriös avel, god djurhållning, och att introducera alpackafibern på den svenska marknaden. Våra verksamhetsområden innefattar utbildning, information, medlemsträffar och utställningar.

Som medlem erhåller du en tidning två gånger per år, du får delta på föreläsningar anordnade av föreningen om ämnen som avel, hälsa, skötsel, fiberhantering och annat alpackarelaterat. Vi anordnar utställningar varje år, både för halter och fleece.

Som medlem får då även rabatt på Agrias alpackaförsäkring samt rabatt på Vidilab parasitprov.

Föreningen arbetar också för att etablera relationer mellan våra medlemmar och såväl svensk som internationell expertis.

Kontakta oss gärna för mer information om alpackor och medlemskap i föreningen!

Protokoll för föreningens Årsmöte 2019 hittar du här!

Nationell Halter Show 2020

Följ länken för att anmäla dina alpackor! Elektronisk anmälan

Anmälan är bindande, men du kan byta ut djur till sista anmälningsdagen den 1 april! Anmälningsavgiften betalas in till Plusgiro 304793-3.

Information om utställningsklasser

Presentation av vår domare Jude Anderson!

Information om hur en utställning går till finner ni i vår medlemstidning. Saknar du tidningen eller önskar att beställa den. Maila till kassor@alpackaforeningen.se

Resultat från Svenska Alpackaföreningens Nationella utställning 2018

Nu är allt sammanställt och klart. Vi vill tacka alla som hjälpt till att ordna och sponsra utställningen! Resultatlistan kan du ladda ner här.

Inbjudan till Alpackaföreningens nationella utställning 2016

Svenska Alpackaföreningen välkomnar publik, utställare och sponsorer till Grevagården i Skövde 15-17 april

Domare: Jay Holland

Jay har sedan han blev certifierad domare för sex år sedan dömt både i England och övriga Europa. Jay har varit i Sverige ett flertal gånger i utställningssammanhang och är mycket omtyckt och populär.

Nytt för i år

Ullutställningen kommer att genomföras på fredagen 15/4. Alla fällar måste vara på plats vid den tidpunkten. Fällarna skickas med Postnord Företagspaket till
Svenska Alpackaföreningen c/o Hans Sternerup
Hintzegården, 546 91 Karlsborg.
Sista mottagningsdatum 5/4

Alpackapromenad
På bestämda tider erbjuder vi intresserade att få träffa och gå med alpackor på kort promenad i grimma.

Fiskdamm – överraskning till barnen

Försäljning
Vi bjuder också in dig som har alpackaprodukter till salu eller andra produkter som har med alpackor att göra. Kostnad för medlemmar 200 kr/bord och för icke medlemmar 250 kr/bord. Du kan boka ett försäljningsbord genom att maila till info@alpackaforeningen.se

Förtäring säljs på plats

Djuren ställs ut med början lördag förmiddag
Alpackor som ställs ut är minst 6 månader och ägarna ska vara medlemmar i Gård & Djurhälsan

Sista anmälningsdag är måndag 22 februari.
Anmälningarna mailas till info@alpackaforeningen.se

Gemensam middag för utställare och andra intresserade som brukligt på lördag kväll. Mer information om detta senare.

Varmt välkomna önskar

Svenska Alpackaföreningen

Världens största alpackaexport

525 alpackor, både avelshingstar och dräktiga ston, har exporterats från Australien till Kina. Det är den största alpackaexporten som någonsin gjorts från Australien. Köpare är Shanxi University och förutom till avel kommer alpackorna också att användas till genetisk forskning om ulllfärger.

Då Kina är den största textilproducenten i världen är denna export av stor vikt för alpackaindustrin. Det sporrar både stora och små alpackauppfödare att fortsätta sin avel för att föda upp alpackor av god kvalitet, säger Steve Ridout på Wildflower Alpacas i Australien.

Läs mer: http://www.abc.net.au/news/2014-10-06/biggest-shipment-of-alpacas-to-china/5792896

Utrymmeskrav

Angående utrymmeskrav för alpackor så hänvisar styrelsen till jordbruksverkets 3 länkar som behandlar frågan.

Jordbruksverkets sida om alpackor

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:3 råd om cirkusdjur. Bestämmelser om alpackor under rubriken kameldjur i 2 kap §1. sidan 5

Djurparksdjur. 10 kap § 11-12, sidan 36

Vi hänvisar också till en av SJVFS föreskrifter som avser förprövning av stallar. Dessa föreskrifter och råd finns i en författningssamling: SJVFS 2012:12 saknr L35 av den 20120521

Som medlem har du tillgång till Svenska Alpackaregistret

Syftet med Svenska Alpackaregistret är att underlätta ett seriöst och långsiktigt avelsarbete med alpackor, en god djurhållning och en god djurhälsovård för alpackor. Du får en överblick över din flock, registreringsuppgifter på din alpacka som innefattar namn, ras, färg, chipnummer mm samt djurets stamtavla. Du får även alpackans avkommor listade och du kan lägga in bilder på alpackan

Gå till http://www.alpackaforeningen.se/register/ och följ instruktionerna så är ni snart igång.