Nya hygienregler för besöksverksamhet

Den 1 december 2013 börjar nya regler gälla för alla som har djurhållning med besöksverksamhet. Alla djurägare som bedriver besöksverksamhet – med vissa undantag – måste ha hygienrutiner och besöksregler som är anpassade till verksamheten och den typ av besökare man riktar sig mot, samt anmäla besöksverksamheten till länsstyrelsen.

Syftet med dessa besöksregler är att minska risken för överföring av smitta mellan människa och djur, och egentligen är det väldigt enkelt: man är skyldig att tillhandahålla möjlighet till handtvätt med tvål och handsprit omedelbart före och efter besöket hos djuren, samt tydligt informera besökarna om denna möjlighet och varför det är viktigt. Däremot är det inte djurägarens ansvar att se till att besökarna följer reglerna.

Läs mer om särskilda hygienregler för besöksverksamhet på Jordbruksverkets hemsida.

Kraftiga snöoväder i Peru slår hårt mot lokala alpackauppfödare

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Perus president har förklarat undantagstillstånd i Perus södra bergstrakter, som drabbats hårdast av de senaste dagarnas kraftiga snöoväder i regionen.

Tusentals familjer har isolerats av snömängderna, varav majoriteten försörjer sig som alpackauppfödare. Enligt Reuters har 250,000 alpackor dött i snöstormarna. Detta motsvarar hela Europas och Australiens alpackabestånd.

http://www.peruthisweek.com/news-puno-560-baby-alpaca-dead-in-last-48-hours-100749
http://www.watchlistnews.com/2013/08/29/snowfall-brings-misery-and-mirth/

Tipstack till Marie Callin.

Hälsningar från Finland!

Finska alpackaföreningen firade sitt 10-årsjubileum den 1 september 2013. Marie Kallin och jag blev inbjudna  som ”externa uppfödare” för att döma agility, en ”companion”-tävling och en enklare exteriörutställning.  30 ekipage fanns med i de olika tävlingarna under helgen. Gina Bromage, veterinär från England, var också inbjuden för att hålla ett allmänt föredrag om kamelider.

I Finland finns två alpackaföreningar, en som fokuserar på fiber och avel och en förening som är mer inriktad på terapidjur, agility och trevlig samvaro. Det var alltså den sistnämda som firade 10-årsjubileum i Kuorevesi, ca 10 mil nordöst om Tammerfors.

finlandagility”Companion”-delen gick ut på att alpackan/laman skulle följa sin ledare på ett smidigt och följsamt sätt. Det var kontakten och sättet att leda sitt djur som bedömdes. Det fanns ingen förutbestämd bana utan vi fick dirigera ekipagen fritt.  Man kan säga att den här tävlingen på ett bra sätt visar om alpackan/laman är lämplig och tillräckligt tränad för att bli ett terapidjur.

Agilitytävlingen omfattade fem hinder; en slalombana, fyra bildäck som djuren skulle gå i, ett hopphinder, ett draperi som de skulle gå igenom och ett tunnelhinder. Det allra roligaste med agilityn var att deltagarna var alltifrån 7 – 60 år. Alla tävlade på samma villkor – snabbast tid och flest antal poäng. Både alpackor och lamor deltog och de var också i varierande åldrar. Den äldsta var en 10-årig valack.

Utställningen behöver jag inte orda så mycket om. Det som skiljde denna utställning mot våra är att deras prioritering av fiber och exteriör är 30/70. Helt tvärtemot våra eftersom vi värderar fibern och exteriören till 60/40.

Det blev en hektisk och trevlig helg med mycket skratt och och många nya kontakter. Jag hoppas att vi i Sverige kan anordna både några companion-tävlingar och även agility. Vi tjänar alla på att ha trevliga och välhanterade djur. … och tänk vad kul att hela familjen, inklusive far- och morföräldrar, kan träna och tävla tillsammans!

Catrin Åsén

Stor global efterfrågan på alpackafiber för lyxkläder

I Sydamerika har den högkvalitativa alpackafibern använts i tusentals år, men det är först det senaste decenniet som övriga världen på allvar upptäckt och börjat uppskatta dess egenskaper. Italienska tillverkaren Fratelli Piacenza importerade i maj 2013 över 7 ton alpackafiber för användning i klädesplagg. Fratelli Piacenza tillverkar kläder åt bland andra Boss och INCO/Zegna.

Alpackafibern är mjuk, välisolerande, fettfri och framför allt ett helt naturligt material som finns i ett stort antal färger och nyanser och inte kräver behandling med kemikalier för att kunna bearbetas.

Svenska Alpackaföreningen söker alltid samarbeten med intressenter i klädindustrin. Kontakta oss gärna på info@alpackaforeningen.se.

http://www.andina.com.pe/Ingles/noticia-demand-for-alpaca-fibre-surges-in-luxury-apparel-market-469463.aspx

Förändrade annonsformat och priser

I och med lanseringen av vår nya webbplats har marknadsplatsen utgått till förmån för annonser som visas på hela webbplatsen. Detta ger en betydligt bättre exponering för annonsören.

Vi tar inte längre emot textannonser, endast bildannonser i formaten JPG, PNG eller GIF i storlekarna 960*120 pixlar, 240*240 pixlar, eller 240*120 pixlar som länkas till en webbplats som annonsören tillhandahåller (t.ex. den egna hemsidan). Svenska Alpackaföreningen kan tyvärr inte bistå med framtagning av bildannonser.

Priserna för annonsering har höjts till en nivå som fortfarande är billig, men åtminstone börjar närma sig marknadspriser. För annonser i formatet 960*120 pixlar som visas högst upp på alla sidor är priset 1000:-/månad. För annonser i formatet 240*240 pixlar som visas till höger på de flesta sidor är priset 500:-/månad, och för annonser i formatet 240*120 pixlar som visas under 240*240-annonserna är priset 200:- per månad. Medlemmar i Svenska Alpackaföreningen har 50% rabatt på dessa priser.

Se sidan ”Annonsera” för mer information.

Alpackor på vernissage

Jeanette Seflin som fotograferade på alpackautställningen i mars hälsar följande:

Hej,

jag tänkte bara säga att mina bilder som jag tog på eran alpackeutställning i mars kommer visas på Galleri Kontrast (Hornsgatan 8, Stockholm)  mellan den 12:e juni till den 16:e juni. Vi kommer ha vernissage den 12:e mellan 17-20 som ni gärna får svänga förbi på om någon är i trakterna:) Bilderna kommer presenteras som ett bildspel på nedervåningen.

Vänliga hälsningar
Jeanette

www.jeanetteseflin.com

Svenska Alpackaföreningens nya webb

Under våren 2013 har vi tagit ett helhetsgrepp om föreningens medlemsregister, e-post och hemsida i syfte att förtydliga och förenkla hur vi använder oss av dessa.

Grunden till de förändringar som har gjorts är föreningens nya medlemsregister. Tidigare har medlemsregistret varit ett Word-dokument som en styrelsemedlem haft ansvar för, och detta dokument har vid förändringar cirkulerats till övriga berörda – vanligtvis webbansvarig och kassör. Detta har fungerat relativt bra, men har medfört allt mer extraarbete.

Vårt nya medlemsregister består av en lösenordskyddad databas med ett webbgränssnitt. Endast styrelsemedlemmarna har tillgång till medlemsregistret.

I medlemsregistret registrerar vi utöver varje medlems namn, kontaktuppgifter och eventuell gårdsinformation även vilka roller eller uppdrag medlemmen har i föreningen samt huruvida medlemmen har undertecknat föreningens etiska regler för uppfödning och försäljning av alpackor.

Informationen i medlemsregistret används för att automatiskt skapa sidorna ”Medlemmar”, ”Uppfödare” och ”Styrelsen” på hemsidan. Innehållet på dessa sidor har alltså webbansvariga inte längre någon kontroll över – eventuella ändringar måste göras i medlemsregistret.

På sidan ”medlemmar” har några förändringar skett till följd av att sidan inte längre sköts manuellt.

  • Webbadressen är en gårdsegenskap, och varje medlem är associerad till en gård. Det går därför inte att visa flera webbadresser per medlem.
  • Telefonnummer visas inte, ej heller medlemmarnas privata e-postadresser. Istället har varje medlem som lämnat en e-postadress till föreningen fått en öppen e-postadress @alpackaforeningen.se som automatiskt vidarebefodras till medlemmens privata e-postadress. Tänk på att om du besvarar ett mail som skickats till din @alpackaforeningen.se-adress så kommer svaret komma från din privata e-postadress, som därmed avslöjas för mottagaren.

Ett antal e-postlistor upprättas även automatiskt ur medlemsregistret, bland andra:

 

En stor förändring mot tidigare är att vi under framtagandet av föreningens informationspolicy (läs den gärna) beslutat att inte längre publicera artiklar som skickas in av föreningens medlemmar, däremot länkar vi gärna till intressanta berättelser som medlemmar har publicerat på sina egna hemsidor. Det innebär att de fasta avdelningarna ”Min alpackahistoria” och Kunskapsbanken utgår.

Vem som helst kan idag skaffa en egen hemsida på t.ex. WordPress.com eller N.nu, och vi tror inte det är rätt väg att gå att försöka samla alla alpackaägares erfarenheter och upplevelser på Svenska Alpackaföreningens hemsida.

Vi vill istället uppmuntra föreningens medlemmar att aktivt både söka och publicera information på Internet, så att vi tillsammans bygger upp en bred, sammanlänkad kunskapsdatabas och närvaro på den svenska webben.

Tipsa gärna redaktionen om alpackarelaterat material som du hittar på nätet eller publicerar på din egen hemsida. Om vi anser det vara lämpligt för publicering på alpackaföreningens hemsida så länkar vi gärna med en kort notis under ”aktuellt”.

Föreningens gamla hemsida återfinns under en övergångsperiod på webbadressen v2012.alpackaforeningen.se, men kommer inte längre uppdateras. Ej heller kommer allt innehåll på den gamla hemsidan lyftas över till vår nya hemsida, eftersom en uttalad ambition är att vi ska bli mer framåtsyftande i vårt användande av föreningens informationskanaler.

Resultatlistor från tidigare utställningar, bilder från utställningar och kurser m.m hittas istället i dokumentarkivet. Observera att allt material omfattas av upphovsrätt om inget annat anges.